Wydawca treści Wydawca treści

Hodowla Lasu

Podstawowym zadaniem hodowli lasu jest zachowanie i wzbogacanie lasów istniejących (odnawianie) oraz tworzenie nowych (zalesianie), z respektowaniem warunków przyrodniczych i procesów naturalnych. Hodowla lasu obejmuje zbiór i przechowywanie nasion drzew, produkcję sadzonek na szkółkach, zakładanie oraz pielęgnację i ochronę upraw leśnych oraz drzewostanów.

Hodowla lasu korzysta z dorobku nauk przyrodniczych, m.in. klimatologii, gleboznawstwa, botaniki czy fizjologii roślin. W pracach hodowlanych leśnicy dążą do dostosowania składu gatunkowego lasu do siedliska. Dzięki temu las jest bardziej odporny na zagrożenia.

Las, jeśli nie powstał w sposób naturalny, jest sadzony przez leśników. Sadzonki hoduje się w szkółkach. Uprawy są poddawane zabiegom pielęgnacyjnym i ochronnym. Mają one stworzyć optymalne warunki wzrostu dla drzew najbardziej pożądanych w składzie gatunkowym rosnącego drzewostanu. Ostatnim elementem hodowli jest wycinka drzew dojrzałych, tak aby możliwe było odnowienie lasu, w sposób optymalny dla wymagań rosnących gatunków drzew.

Przeczytaj więcej na stronie lasy.gov.pl.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Świerki żywokostowe, przetacznikowe chmury

Świerki żywokostowe, przetacznikowe chmury

Las to rośliny, zwierzęta, świeże powietrze i towarzysząca im ogromna paleta barw znajdujących się w liściach, kwiatach, owocach, a czasem nawet w korzeniach roślin. Wszechobecnym i najważniejszym kolorem jest zielony chlorofil, biorący udział w fotosyntezie. Nie wszyscy wiedzą, że można go znaleźć na półce sklepowej pod nazwą E 140.

Jesienią, gdy liście tracą swój zielony kolor odcienie żółci i czerwieni nadają karoteny (E 160a). Inny barwnik to flawonoid nadający kwiatom i owocom kolor żółty lub niebieski. Prawdziwie ciekawe są antocyjany (E 163), których kolor zależy od kwasowości gleby. Dzięki temu spotykamy wśród fioletowych fiołków białe egzemplarze lub różowe niezapominajki między błękitnymi. Te barwniki można wykorzystać do tworzenia swoich własnych dzieł, dzięki malowaniu naturalnymi farbami. Dzieci ze Szkoły Podstawowej w Reszlu, miały okazję stworzyć nimi piękne prace plastyczne podczas wycieczki do lasu.

Jak powstają takie naturalne farby? Na obrzeżu lasu, gdzie w słońcu kwitnie dużo roślin, dzieci uczyły się je rozpoznawać. Wspólnie sprawdziliśmy, czy nie ma tam chronionych gatunków. Dzieci zebrały potem potrzebne im do pracy liście leszczyny pospolitej, mniszka lekarskiego, igły modrzewia europejskiego, kwiaty jaskra rozłogowego, smółki pospolitej, żywokostu lekarskiego, glistnika jaskółcze ziele. Następnie intensywnie wcierały je w białe kartki papieru dodając brąz ściółki leśnej. Tak powstały ciekawe obrazy świerków żywokostowych, traw modrzewiowych, zwierząt ściółkowych, słońca z jaskra.